El Carmel: convertir la tragèdia en oportunitat (II)

II. 2007 – 2011: els pols de transformació del Carmel

El 2007 va començar l’actual mandat amb l’Elsa Blasco (ICV-EUiA) repetint com a regidora del districte d’Horta-Guinardó.

Segueix la transformació i la inversió de l’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Agència de promoció del Carmel, que es fixa al voltant de 40 milions d’euros. Les intervencions previstes en aquest mandat s’agrupen en tres grans pols de transformació, que permetran la regeneració urbanística de cadascuna d’aquestes àrees d’influència: 


1. Alguer: inversió de més de 7 milions d’euros
  • Instal·lació ascensor inclinat carrer de l’Alguer. Aquest ascensor, el primer d’aquesta tipologia instal•lat per l’Ajuntament de Barcelona, salva un desnivell aproximat de 30 metres entre el carrer Murtra i Santuari. Permetrà una millora de l’accessibilitat dels veïns i veïnes així com dels usuaris del CAP del Carmel i la biblioteca El Carmel-Juan Marsé.
  • Millora accessibilitat sala d’actes biblioteca el Carmel - Juan Marsé. Amb aquesta intervenció s’ha fet completament accessible l’accés directe a la sala d’actes de la biblioteca, fora de l’horari habitual d’obertura de la mateixa.
  • Segona fase de l’eix Fastenrath.. Reurbanització i millora de l’accessibilitat d’aquest tram que inclou els carrers Calderón de la Barca, Segimon i Murtra, amb l’ampliació de voreres i plantació d’arbrat.
  • Arranjament i millora seguretat mur Fastenrath – La Manxa. Millora de l’accessibilitat del mur, amb la reubicació de l’escala existent i la instal•lació d’una nova passera pels veïns que comunica amb l’ascensor instal•lat al carrer La Manxa.
  • Arranjament i millora seguretat mur Alguer – Murtra. Millora de la seguretat del mur i de l’accessibilitat als habitatges situats al passatge Santuaris, a la part superior del mateix mur.
  • Ampliació Centre Atenció Primària Carmel a càrrec Generalitat Catalunya
  • Expropiació zona verda a Santuari - Alguer. Creació d’una zona verda pública en la zona que connectarà el carrer Santuari i Alguer, al costat de l’ascensor inclinat. Es preveu finalitzar l’expropiació el darrer trimestre de 2010.
  • Aparcament provisional al solar de Santuari 64. Recuperació d’aquest solar i adequació del mateix com a aparcament provisional lliure en superfície, amb capacitat per a 30 vehicles.

2. Salvador Allende: inversió de més de 7,5 milions d’euros
  • Reurbanització plaça Hortal Batet. La sortida superior de la nova estació de Coll | la Teixonera del nou tram de la línia 5 del metro, crearà una nova plaça en la confluència d’aquests dos carrers.
  • Aparcament subterrani a la plaça Salvador Allende. Es construeix a la part inferior de la plaça, amb tres plantes subterrànies i amb capacitat per a 200 vehicles. El projecte inclou la reurbanització de la coberta com a zona verda.
  • Reurbanització i millora del carrer del Santuari, entre Mare de Deu del Coll i el carrer Ceuta. Es dóna prioritat als vianants, afavorint-ne els recorreguts a peu amb l’ampliació de voreres i la reordenació de l’espai destinat a vehicles.
  • Remodelació del carrer Ceuta. Es contemplen dos trams d’actuació amb diferent grau d’intervenció, el primer de caràcter més urbà i el segon de característiques més peatonals, d’acord amb el camí escolar que permetrà millorar l’accés a l’escola Virolai.
  • Eixamplament i reurbanització del carrer Llobregós. Amb aquesta darrera fase es finalitza l’obertura del carrer Llobregós, seguint la secció que ve des de la Rambla del Carmel fins a Santuari.

3. Pastrana: inversió de més de 6 milions d’euros

Aquest pol gira al voltant de l’estació de metro del Carmel situada a la plaça Pastrana i millora l’accessibilitat dels vianants en el carrers d’accés al metro. El projecte contempla la reurbanització d’aquesta zona de carrers poc amples en la seva globalitat:
  • Moratín
  • Passatge Calafell
  • Jadraque
  • Sacedón
  • Cifuentes
  • Lluís Maria Vidal
  • Puig Castellar
  • Trillo
  • Granollers.
La intervenció permetrà millorar la mobilitat i l’accessibilitat, així com regenerar el teixit urbà. Els projectes prioritzen l’ús de l’espai públic per a les persones, amb voreres més amples i eliminant aparcaments en superfície i creant carrers amb prioritat invertida i zones 30.

L’oferta de places d’aparcament en superfície que es perdran en aquests carrers, es recuperarà amb l’arranjament del solar de Murtra – Mare de Déu del Coll com a aparcament en superfície de manera provisional. Aquesta intervenció es completa amb la nova escola bressol al carrer Sigüenza que te prevista iniciar la seva construcció el segon semestre de 2010.